Wednesday, August 15, 2007

فى الحالتين نادما


يقول سقراط :مسكين الرجل


انه يقف حائر بين ان يتزوج او يبقى عازبا


وهو فى الحالتين نادما


فهل فعلا النفس امارة بالسوء؟


وان المتزوج بيحسد العازب على وحدته


وان العازب بيحسد المتزوج على اسرته


فكل منهما نادما على حاله


ام ان المشكله فى رجال هذا العصر!!!؟


مش عارفين هما عايزين ايه


ولا يمكن يكونوا عارفين بس خايفين!!؟



خايفين طب من اية!!!!!!!!!؟


اااااااااااااااااااه اكيد من المسئوليه



بس للدرجه دى


تحمل المسئوليه بيفزع الرجل ويحسسه انه عايش فى كابوس


اسمه الجواز

ويحس بانه عمل اكبر غلطه فى حياته


وبجد هو تحمل المسئوليه

ممكن يخلى الرجل نادما لهذه الدرجة

7 comments:

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً said...

ايتها الفراشة
ان الرجل غير المتزوج يخاف من الزواج
لا لمجرد الخوف ولكن خوفا من الطلبات الزائدة عن الحد من بنات هذا العصر
زمان كان الواحد بيجوز مع ابوه في غرفة في الشقة دلوقتي اكيد عارفة الطلبات
اما عن المتزوج
فهو كالطفل الصغير يريد ان تريحه زوجته كي يرحها
وجزاكي الله خيرا وبلاش تحامل على الرجالة
ادعوكي ايتها الفراشة لزيارة المدونة المتواضعة ميخاhttp://miikha.blogspot.com/

Anonymous said...

of course we have to take care b4 willing to this step!!and if we find who desreve to be the partner we will not go back.but u girls u have to be pacient more than that to us.and if u build ur self well u will find the result.hope u understand what i mean.....waiting ur reply...

الفراشة الصغيرة said...

جمعاوى: انا والله ما متحامله على الرجاله ولا حاجة بس فعلا ده حالكم انا ليا صحاب كتير بالرغم من انهم وصل لمستقبل كويس الا انهم بيقولوا انا معايا مبلغ كويس اجوز بيه احسن وافتح بيت ومصاريف
ولا ادخل مشروع وساعتها المبلغ هيزيد وهيبقى الضعف بمعنى اصح مش عارفيين انتم عايزين اية


وميرسى على زيارتك لمدونتى ومستنيه زيارتك ليا باستمرار

الفراشة الصغيرة said...

مجهول: اكيد فاهمه قاصدك
واكيد عارفه مقتنعه بان لو تم بناء الاساس صح فى الجواز هنلاقى نتائج كويسة

بس دى حاجة كلنا عارفنها انا مش بتكلم فى ده
انا بتكلم فى انك تفكر تاخد خطوة الجواز فى حد ذاتها وانك هتكون خايف من تحمل المسئوليه وده مش تحامل بس احنا بنفكر بصوت عالى

على العموم ميرسى لزيارتك ومستنيه زيارتك ليا باستمرار

Anonymous said...

جميله قوووى
بس براحه شويه على الرجاله

Anonymous said...

اسماحيلى اتكلم معاكى بصراحة انامن مدونة حدوتة وانتى قلتى ان رأيك مكتوب فى مدونتك انا حسيت ان فى تجربة شخصية فى حياتك هى اللى مخلية الراى دة هو اللى فى دماغك مش كل الجيل عندنا مش متحمل المسؤلية ولا كل الشباب مش عايزة تتجوز بس حاولى تبصى للموضوع بحياد شوية انا وشباب كتير اعرفهم نفسنا نحب ونتجوز ونفتح بيت بس الحياة بقت صعبة جدا والجواز مبقاش سهل وانا اعرف كذا واحد اتجوز وكان بيحب مراتة بس الظروف المادية بتموت الحب فيافرحتى لما اتجوز واحدة بنت ناس وانا وهى بنحب بعض وبعدين معرفش ااكلها ولا اعيشها كويس حتى لو هى موافقة على كدة انا مش هوافق وانتى لازم تعرفى الشاب بيحس باية وهو مش قادر يجيب لخطيبتة او لمراتة اللى هى عايزاة حتى لو كانت مبتطلبش منة حاجة وعارفة انة ممعهوش يجيب... الموضوع دة بيكسرة وبيخلية مش قادر يكمل حاولى تفكرى فى الموضوع بالطريقة دية وانا هستنى رايك فى حدوتة

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.